Liten Skroffa

Skroff har krympt, trodde först att vågen i djuraffären visade fel och när jag vägde oss tillsammans hemma fick jag en vag förhoppning om att det var jag som vägde mindre men nej, det är Skroff som minskat.
7,9 kilo väger lillSkroffan, dags att göda henne. Hon brukar ligga någonstans mellan 8,3 och 8,7, små marginaler på en liten hund.
Tror det beror på att vi inte tränat så mycket (= inget extra godis) och sedan har jag ransonerat maten väl mycket för att jag trodde att hon skulle gå upp i vikt när hon fick mat tre ggr/dag.
Stackars Skroff :-(.
Hon skall ju dessutom enligt vetten gärna ligga något i överkant viktmässigt för sina njurars skull. (Den kära vetten som fortfarande inte hört av sig, dessutom glömde jag att ringa vår vanliga veterinär idag och fråga där i stället.)

Skroff och jag har idag varit på inköpsrunda, först var vi på NN och köpte ett halsband som jag börjar fundera på om det är för stort. Men jag har spanat in det lääänge och nu var de mindre storlekarna slut. Får väl ge det till Frippen i värsta fall.
Bästhästen fick nöja sig med en ny hovpensel fast jag gluttade på grimmor och annat. Men han har faktiskt ett gäng så han får klara sig med dem tills de är utslitna.
Vidare till Arken där vi kollade på ett annat halsband men det fanns inte i rätt färg. De kunde dock beställa hem ett GULT så nu får Skroff två nya halsband på en vecka, ett med reflexer (som dessutom matchar hennes tjänstetecken) och ett som hon kan ha till fint. Ny namnbricka fick hon också, hon kan ju inte ha en som det står Raskva på även om numret är rätt.
Skroff tycker att det är kul att traska omkring i djuraffärer så därför får hon oftast följa med in även om jag inte behöver henne för att prova halsband på. Förr fick hon alltid välja något mumsigt att knapra på men det går ju inte längre.
Åkte vidare till Blomsterlandet för att köpa lite höst/vinterfint och som vanligt blev det mer än jag tänkt. Nu skall det påtas ner i jorden så får vi hoppas att det håller sig och för perennernas del att de överlever vintern.
Det är en chanstagning att köpa växter till uteplatsen, det enda som egentligen verkar trivas där är Funkia så egentligen borde jag kanske skrota allt annat och satsa på bara det i stället.
Well, skam den som ger sig, förr eller senare måste jag ju hitta något som trivs där.

Puttrade ut till stallet, fixade och hämtade Bästhästen. Skroff har varit en så väldigt följsam Skroffa det sista så hon har fått gå lös även i hagen. BIG mistake. En hare sprang upp framför näsan på henne och borta var Skroff. När jag ropade på henne kom naturligtvis alla hästarna och jag tänkte på vad som kunde hända om Skroff kom kutandes tillbaka och hamnade mitt i flocken…
Dessbättre kom hon från andra hållet, hon var inte borta länge men tillräckligt för att matte skulle kunna inbilla sig både det ena och det andra. Sen dök hon upp hur glad som helst. Skrutthund.
Koppel på i hästhagen hädanefter alltså.
Det blev en slappetur för B idag, med barbackagjord och sidepull så att han kunde gå och käka. Det finns inte mycket att äta i hagen nu och visserligen kan han behöva gå ner i vikt efter sommarbetet men han skall ju inte behöva vara hungrig.
Tror han tycker det är rätt gött att stå inne på nätterna nu, regn och rusk som det har varit.

Frippen har för övrigt varit en fetodår idag, gjorde inbrott i Skroffans mattunna när anne duschade och stod glatt och proppade i sig så mycket han hann. Däst men lycklig labrador med andra ord.